;serasi dan melengkapi,

Diposting oleh Fatim Selasa, 31 Juli 2012

ila-492.jpg
ALLAH s.w.t berfirman yang bermaksud:
“Dan antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan-Nya dan rahmat bahawa Dia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki ) isteri-isteri daripada jenis kamu sendiri supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya. Dan menjadikan antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan…” (Ar-Rum: 21)
Perkahwinan merupakan suatu konsep perhubungan antara lelaki dan perempuan yang mempunyai tujuan-tujuan tertentu. Perkahwinan dikatakan mampu mengelakkan seseorang daripada melakukan perbuatan maksiat, khususnya zina kerana tuntutan syahwat dapat disalurkan melalui cara yang halal.
Perkahwinan juga menjanjikan ketenteraman dan kedamaian jiwa serta perasaan. Hidup sebagai suami isteri dalam sebuah rumah tangga yang aman bahagia dapat memberi kedamaian pada jiwa kerana sentiasa mendapat berkat daripada Allah s.w.t.
Selain itu, perkahwinan bakal melahirkan manusia yang bertanggungjawab dalam menjalankan amanah Allah yang mesti ditunaikan oleh seorang wanita dan juga lelaki.
Perkahwinan dari aspek agama Islam amat luas dan lengkap. Ia mencakupi hal yang berkaitan ibadah dan sunnah. Selain melaksanakan tuntutan fitrah manusia, pasangan yang berkahwin juga akan menjalani hidup yang lebih teratur dan beradab dengan adanya konsep perkahwinan.
Namun, sejauh mana konsep perkahwinan difahami oleh pasangan suami isteri kalaupun bukan dari aspek tuntutan agama.

Posting Komentar